ارزش آفرینی یعنی چه؟

ارزش آفرینی یعنی چه

هرگونه رفتار در جهت تولید و یا اقدام در جهت ارائه راهکار یا امکان جدید به محصول یا خدماتی که از قبل ارائه شده است را ارزش آفرینی میگویند. 

به طور مثال اگر شخصی فروشنده محصولی باشد و شما برای محصول ایشان جعبه طراحی کنید به ارزش محصول ایشان اضافه کرده اید. در مثالی دیگر اگر روی یک کاغذ سفید مطلبی مفید بنویسید که چندین نفر بتوانند از آن چیزی یاد بگیرند ارزش آفرینی انجام داده اید.

تولید محتوای با کیفیت همراه با ارائه مناسب به طور کامل ارزش آفرینی میباشد. چه این محتوا از ارزش اجتماعی برخوردار باشد و چه خیر. حتی تولید محتوای زرد نیز ارزش آفرینی ست اما خلاف هنجار اجتماعی ست و هیچ ارزش اجتماعی ندارد.

ارزش به چه معناست؟

ارزش‌های ما مسیر کلی زندگی‌مان را مشخص میکنند. هر انسانی در زندگی و کار خود مسیری را انتخاب و در آن راه شروع به حرکت میکند. در واقع تمامی انتخاب‌ها، تصمیم ها و اقدامات ما در زمینه های مختلف زندگی‌ ما انسان‌ها بر اساس ارزش‌ها تعیین میشوند. حالا شاید این سوال برای شما پیش بیاید که تفاوت ارزش و ارزش آفرینی چیست؟

ارزش به زبان ساده باورها و عقایدی است که برای ما بسیار مهم است. در حالی که هدف ارزش آفرینی در وهله اول بهبود زندگی دیگران و در ادامه اضافه کردن چیزی به جهان است که قبلا وجود نداشته و پدید آمدن آن راهی آسان‌تر برای زندگی و کار جلوی پای انسان‌ها میگذارد.

جالب اینجاست که ارزش و ارزش آفرینی دو واژه ای هستند که یکدیگر را تکمیل میکنند، به این تعریف دقت کنید:

در دنیای اقتصاد، ارزش، بهای مالی یک محصول است. پس می‌توان گفت هدف هر کسب‌وکار در ابتدا ارزش آفرینی برای مشتری و در مرحله بعد تبدیل آن به سود است. یعنی برای ساختن یک کسب و کار موفق و پایدار، در ابتدا ما باید برای دیگران سودمند باشیم. سپس از سودی که برای آنها ایجاد کرده‌ایم انتظار پاداش داشته باشیم.

چگونه از ارزش آفرینان حمایت کنیم؟

همه ما برای کسانی که از هر راهی محتوایی با ارزش تولید میکنند ارزش زیادی قائل هستیم اما بهترین راه برای حمایت از ارزش آفرینان چیست؟

بزرگترین دلیل ادامه فعالیت ارزش آفرین‌ها مشتری یا مخاطبان آنها هستند.

در تولید محتوا، ارزش کمک و پیشرفت مخاطب است و اگر مخاطبی وجود نداشته باشد ارزش بی معنی می‌شود.

به عنوان یک تولید کننده محتوای با ارزش، نیازهای مردم را بشناسید

شناختن نیازهای جامعه به تولید کننده محتوای ارزشمند کمک میکند تا در راستای طراحی محصول و خدمات بهتر عمل کند. در مرحله اول باید نوع خواسته‌ای که در بین مردم وجود دارد و ما قصد بر طرف کردن آن را داریم مشخص کنیم و به خوبی بر روی آن مسلط باشیم. برای مثال:

نیاز های اولیه را در اولویت قرار دهیم

نیاز های اولیه ای مثل خوراک و پوشاک و مسکن از مهم‌ترین نیازهایی هستند که برای برطرف کردن و ارزشمند نشان دادن آنها لازم است کسب و کارهایی نظیر سوپرمارکت‌ها، بیمارستان‌ها ، مراکز خرید و … راه اندازی شود.

میل به کمالگرایی در همه انسان‌ها وجود دارد

اکثر ما انسان‌ها در تلاشیم که در راه‌ها و اهداف مختلفی که داریم موفقیت کسب کنیم. میل به پیشرفت یکی از ویژگی‌ها و فطرت انتسابی انسان است که باعث نزدیک‌تر شدن یا رسیدن به آن اهداف تعیین شده می‌شود. کسب و کارهایی مانند باشگاه ، آموزشگاه ، دانشگاه و کتابخانه با هدف پاسخ به این نیاز ها تاسیس شده اند.

زمینه ارتباطات مردم با یکدیگر فراهم شود

از نیازهای انسان میتوان به برقراری ارتباط اشاره کرد. همه ما از قرار گرفتن در محیط‌هایی که خانواده یا دوستان در آنجا حضورر دارند لذت میبریم، کسب‌وکارهایی مانند رستوران ها ، شبکه‌های پیام رسان ، شهربازی‌ها و… به دلیل بر طرف کردن این نیاز به وجود آمده‌اند.

این چند راهکار جزئی برای کمک به تولید بهتر محتوای ارزشمند بود که به مردم برای بر طرف کردن نیاز هایشان کمک میکند.

ارزشمندترین موضوع برای عموم وقت و زمان است. امیدواریم وقت تمامی شما عزیزان در راستای ارزش آفرینی و تولید محتوای با ارزش صرف شود. ما در تلاشیم که با ترویج تولید محتوا به رشد جامعه و کیفیت مطالب موجود در فضای مجازی کمک کرده باشیم.

از حسن انتخاب شما و وقت ارزشمندی که برای مطالعه در سایت ما صرف کردید کمال تشکر را داریم. به امید همکاری و کمک در تولید محتوای ارزشمند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *