ارائه محتوا برای هر پلتفرمی به نوعی متفاوت میتواند باشد. شیوه ارائه مطلب در کنفرانسها با شبکههای اجتماعی متفاوت است. اما همه ارائه ها از اصولی مشخص برخوردارند.
به طور مثال اندازه و رنگ قلم و تعداد کلمات در اسلایدها برای مخاطبان یک کنفرانس با در نظر گرفتن شرایط زمانی و میزان خستگی یا خوابالودگی مخاطبان اهمیت فراوان دارد.
در اینستاگرام ارائه مطالب به صورت های مختلفی امکان پذیر است. که هرکدام شرایط خاصی برای ارائه محتوا به مخاطبان دارند.
به طور مثال
استوری محدودیت زمان 15 ثانیه ای دارد
پست محدودیت اسلاید 10 عددی دارد
پست محدودیت ویدیوی ۱ دقیقه ای در هر اسلاید را دارد
آی جی تی وی فقط امکان اشتراک گذاری ویدیو را دارد
و…
اهمیت سادگی ارائه در فهم مخاطب
تجربه نشان داده هر چه بیان و زبان ارائه مطلب سادهتر و روان باشد فهم آن برای مخاطب بهتر است و این به توجه بیشتر مخاطبان آن صفحه کمک میکند.
مورد دیگری که در میزان تاثیرگزاری ارائه محتوا در ذهن مخاطب اهمیت دارد استفاده از تصاویر و یا ویدئو میباشد که در ارائه اینگونه محتوا لازم است به پارامترهای دیگری مثل زمان و رنگ بندی و نور تصاویر اهمیت قائل شد.
ارائه صحیح برای محتوای بی ارزش
یکی از اتفاقاتی که اخیرا شاهد آن هستیم حضور بسیار زیاد و چشمگیر صفحاتی هست که محتوای زرد و بی ارزش تولید میکنند.
با کمی دقت میشود متوجه این شد که افرادی که در حال تولید این محتوا هستند از نظر تخصصی دارای تجربه بسیار خوب در ارائه محتوا میباشند. چرا که کیفیت محتوای تولید آنها باید به قدری بالا باشد که ذهن و فکر مخاطب را در کوتاه ترین زمان به خود اختصاص دهد. تا مخاطبین مجبور به دنبال کردن ادامه محتوای تولیدی آن صفحه باشند.
در برخی موارد میبینیم صفحههایی هستند که در تولید محتوا اهمیتی به ارزش آن نمیدهند ولی در ارائه محتوای خود کاملا برنامه ریزی شده عمل میکنند. این صفحات نوع دیگری از تولیدکنندگان محتوای زرد میباشند و متاسفانه برخلاف انتظار که فکر میکنیم مخاطبهای اندکی دارند برعکس شاهد معروفیت و شهرتشان هستیم.
ارائه ضعیف برای محتوای بی ارزش
بسیاری هم دیده میشود که افرادی بدون تخصص و دانش و هدفی خاص تلاش برای تولید و یا به اشتراک گزاری محتوایی انجام میدهند. در این صفحات نه تنها آن محتوا از هیچگونه ارزش اجتماعی برخوردار نیست بلکه حتی به شیوه ی صحیح که برای مخاطب جذاب باشد نیز ارائه نشده است. این صفحات با اینکه تلاش بسیاری برای جذب دنبال کننده میکنند نتیجهی کمتری میگیرند.
در بعضی موارد حتی دیده شده برای بیشتر دیده شدن در مطالب یا عکس و فیلمهای خود و یا برای برانگیختن تعاملات مخاطبان خود از الفاظ رکیک هم استفاده میکنند که شاید اتفاقی مثبت برایشان باشد.
ادب از که آموختی؟ از بی ادبان
خلاصه کلام اینکه برای فعالیت در شبکههای اجتماعی و تولید محتوا چه کاری بهتر از اینکه در ابتدا تخصص و دانش مربوط به تولید و ارائه محتوا را بدست آوریم. و بعد از شناخت کامل با شیوه های ارائه صحیح محتوایی را با در نظر گرفتن ارزشهای اجتماعی تولید تولید و منتشر کنیم.
در صورتی که علاقمند به آموزش ابزارها و تکنیکهای تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی هستید در کامنت ها ما رو مطلع کنید.
از حسن انتخاب شما و وقت ارزشمندی که برای مطالعه در سایت ما صرف کردید کمال تشکر را داریم. به امید همکاری و کمک در تولید محتوای ارزشمند .