احتمالا هرکسی حداقل یکبار با اخبار دروغین یا جنجالی از زندگی یک بازیگر یا ورزشکار مواجه شده است. اینگونه محتوا از نظر ارزش اجتماعی برای صاحب خبر از کمترین اهمیت برخوردار است. با اینحال بخش زیادی از زمان افراد که میتواند در جهتی آموزنده و باارزش مصرف شود را به خود اختصاص میدهد. به اینگونه محتوا محتوای زرد گفته میشود. محتوایی که از کمترین ارزش شخصی و اجتماعی برخوردار است.
تولید محتوای زرد چگونه است؟
رسانههایی که در شبکههای اجتماعی مشغول تولید محتوای زرد هستند قالبا دست به دامان برانگیختن احساسات مردم و پر و بال دادن به حواشی هستند. آنها از این راه میخواهند هر طوری که شده کسب درآمد داشته باشند، تعداد زیادی دنبالکننده جذب کنند و بازار داغی برای حواشی دروغین بسازند. متاسفانه تا حدودی توانستهاند نظر برخی افراد را به سمت خود جلب کنند. با اینحال آن دنبال کردن همیشگی نیست و زمانی که آن افراد از شروط یک محتوای باارزش مطلع شوند آن اخبار دروغین را کنار میگذارند.
نحوه تشخیص محتوای زرد
محتوای زرد و دروغین میتواند به طور ساده قابل تشخیص میباشد. برخی از آنها به صورت متن دیده میشوند. در اینگونه محتوا، تولیدکننده محتوا از عنوانهایی استفاده میکند که ما ترغیب به خواندن ادامه مطلب شویم. برای مثال اگر در قسمت اکسپلور نرمافزار اینستاگرام اغلب چندین خبر زرد وجود دارد که بر روی آن تصاویر با فونتی بزرگ، عنوانی نوشته شده. عملکرد این مدل عنوان نویسی این است که مخاطب را با استفاده از برانگیختن احساسات و یا کنجکاوی به سمت آن محتوا بکشاند.
البته که استفاده و نمایش هر عنوان بزرگی دلیلی بر بیاعتبار بودن محتوا نیست و خود یک تکنیک برای جذب بازدید میباشد.
راحت ترین راه برای تشخیص محتوای زرد این است که از خود بپرسید با وقت گذاشتن برای مشاهده و یا مطالعه محتوایی که به دست شما رسیده است چه منفعتی خواهید برد.
رسانه زرد شامل چه مواردی است؟
اگر با تعریف رسانه آشنایی داشته باشید متوجه این میشوید که در هرکدام از انواع رسانه میتوان محتوایی بی ارزش و حتی دروغین ارائه داد. به رسانهای که اینگونه محتوا را ارائه میدهند رسانه زرد گفته میشود.
به طور مثال
- کتابهای روانشناسی زرد که اغلب خیلی هم پر فروش هستند و برای خیلی از مردم جامعه جذاب است. محتوای آنها اغلب تکراری ست و به تنها چیزی که میپردازند این است که میتوانی هرکاری دلت میخواهد انجام بدهی و به هرچیزی که میخواهی خواهی رسید. اما آموزشی برای یک قدم جلوتر به مخاطب نمیدهد.
- مطبوعات زرد که اغلب به حواشی اخبار بازیگران و بازیکنان فوتبال و … میپردازند.
- برنامه تلویزیونی زرد که تنها برای صرف بودجه صدا و سیما ساخته میشود.
خلاصه مطلب اینکه ما باید یادبگیریم که اگر برای زمان خود ارزش قائل هستیم سعی کنیم از این نوع محتوا فاصله بگیریم و حتی اگر برای زمان خود ارزش قائل نیستیم برای جامعه ارزش قائل باشیم و اینگونه محتوا را منتشر نکنیم.
از حسن انتخاب شما و وقت ارزشمندی که برای مطالعه در سایتما صرف کردید کمال تشکر را داریم. به امید همکاری و کمک در تولید محتوای ارزشمند.
نگارش خوبی دارید